https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/issue/feed Türkiye Medya Akademisi Dergisi 2024-02-28T21:25:28+03:00 Assoc. Prof. Dr. Onur TAYDAŞ (Editor) info@turkiyemedyaakademisi.com Open Journal Systems <p>Türkiye Medya Akademisi Dergisi, Sosyal ve Beşerî Bilimler/İletişim alanlarıyla (yeni medya, radyo, televizyon, sinema, halkla ilişkiler, gazetecilik vb.) ilgili konuların ve farklı bilim dallarının (sosyoloji, psikoloji, felsefe, siyaset bilimi vb.) iletişim alanıyla alakalı tüm alanlarla alakalı konuları kapsamaktadır.</p> <p>Türkiye Medya Akademisi Dergisi, iletişim alanına katkı sağlayacak çalışmaları Türkçe ve İngilizce dillerinde yayımlayarak bu alandaki bilginin ulusal ve uluslararası düzeyde artmasını ve paylaşımını amaçlamaktadır. Türkiye Medya Akademisi Dergisi’nin hedef kitlesini akademisyenler, araştırmacılar, lisansüstü öğrenciler ve ilgili akademik kurum ve kuruluşlar oluşturmaktadır. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 2021 yılında yayın hayatına başlamış olup 28 Şubat ve 28 Eylül tarihlerinde olmak üzere yılda iki kez elektronik ortamda yayımlanan ve açık erişimli bir dergidir. Türkiye Medya Akademisi Dergisi’ne gönderilen çalışmalar, çift taraflı kör hakemlik sisteminin hassasiyetle işletildiği hakem sürecine tabi tutulmaktadır. Ayrıca tüm makaleler yayın etiği ihlallerini engellemek amacıyla intihal taramasından geçirilir ve benzerlik oranının %15’i geçmemesi ön şart olarak aranmaktadır.</p> <p>Türkiye Medya Akademisi Dergisi, Advanced Sciences Index, Asos Index, Cite Factor, Directory Of Research Journals Indexing (DRJI), Eurosian Scientific Journal Index (ESJI), Europub, Google Scholar, International Institute Of Organized Research (I2OR) gibi uluslararası veri platformları tarafından taranmaktadır.</p> <p><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2791-6014"><strong>e-ISSN: </strong>2791-6014</a></p> https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/139 İletişim Bilimleri Yaklaşımlarında Kamu Diplomasisi ve Haber 2024-01-12T13:41:37+03:00 Hatice Başar phillysse@gmail.com <p><em>Uluslararası İlişkilerde, dış politikada uluslararası resmi karar vericilerin yanı sıra uluslararası kamuoyunda da olumlu etkiler oluşturma giderek önemini artırmış, devletlerarası resmi diplomasi faaliyetlerinin yanı sıra Kamu Diplomasisi olarak adlandırılan uygulamalar ile başka ülkelerin, halkların algısında “iyi bir ülke olma”ya yönelik çalışmalar öncelik kazanmıştır. Uluslararası ilişkilerde yapısalcılık olarak tanımlanan değer inşa etme imkânlarını en belirgin şekilde kitle iletişim araçlarının gelişmesi sağlamıştır. Birinci Dünya Savaşı’nın akabinde ABD Başkanı Woodrow Wilson’un “On Dört Nokta” ilkelerinden biri olan açıklık ilkesi devletlerin kararlarının açık ve şeffaf bir şekilde kitle iletişim araçları ile kamuoyuna sunulması halkın dünyada meydana gelişmelerden haberdar olmasını sağlamıştır. İletişim Bilimleri bağlamında özellikle uydular ve kablolar aracılığı ile gelişen bilgisayar ve internet teknolojilerinin medya ve yeni medya sayesinde enformasyonun yerinden ve anında tüm dünyayı kapsayacak şekilde yayılması çağımızın enformasyon toplumu olarak dönüşmesine vesile olmuştur.Bu çalışmada, kitle iletişim araçlarının kamu diplomasisi unsurlarını kullanarak hem kamuoyu oluşturmakta hem de var olan kamuoyunu etkileyerek yönlendirme etkisinde “haber” in önemi üzerinde durulacaktır. Ülkelerin iç politikalarının aynı zamanda dış politika ekseninde de birbirine eklemlendiği, sonuçlarının kamuoylarını etkilediği ve yönlendirdiği günümüz iletişim dünyasında kamu diplomasisi bağlamında haber kavramı irdelenecektir. Bu çalışma kapsamında, kavramsal açıklama ve değerlendirmeler için literatür taraması yöntemi benimsenerek, kitaplar, ilgili makaleler ve yayınlar, resmi dokumanlar, çevrim içi içerikler ele alınmıştır.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/129 Karl Marx ve Louis Althusser İzinde Bernardo Bertolucci Sineması: Novecento (1900) ve Prima Della Rivoluzione (Devrimden Önce) 2024-02-13T19:31:37+03:00 Zerdeşt Yalçın zrdstyalcin@gmail.com <p><em>İnsanlık tarihi içerisinde ideoloji, bireylerin yaşamı anlamlandırması ve yaşamına yön vermesi açısından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda ideolojiler, bireyleri ve toplumları şekillendiren ve yönlendiren bir konuma sahiptir. İdeolojilerin mevcut toplumsal sınıfların oluşumunda da etkisi bulunmaktadır. Sınıf kavramının çeşitlenmesinde ve oluşmasında toplum, bir takım ideolojik görüş etrafında buluşmakta ya da ayrılmaktadır. Çalışma kapsamında ideoloji ve toplumsal sınıf alanında geliştirilen pek çok fikir arasından Karl Marx ve Louis Althusser’in ideolojik ve toplumsal sınıf görüşleri ışığında; birbirinden ayrı ele alınamayan her iki kavramın sinemadaki karşılığını irdelemek adına İtalyan yönetmen Bernardo Bertolucci’nin Prima Della Rivoluzione (Devrimden Önce) ve Novecento (1900) filmleri, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda yönetmenin filmografisinden seçilen her iki filmde de Marx ve Althusser’in geliştirdiği ideoloji ve toplumsal sınıf kavramlarının etkisi tespit edilmiştir.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/136 Türkiye, Tahıl Anlaşması’nın Sürdürülmesinde Anahtar Bir Rol Oynayabilir Mi? Uluslararası Medya ve Kamu Diplomasisi Ekseninde Bir İnceleme 2024-01-06T00:48:29+03:00 Emrah Budak emrahbudak@mersin.edu.tr <p><em>Rusya-Ukrayna Savaşı birçok soruna neden olmuş, savaş sebebiyle Ukrayna’nın tahıl ihracı yapamaması gıda krizine yol açmıştır. Bu krizin önüne geçilmesi için tarafları bir araya getirecek bir müzakere sürecine ihtiyaç duyulmuş, BM ve Türkiye’nin diplomatik girişimleriyle Tahıl Anlaşması imzalanmıştır. Bu çalışmada anlaşmanın imzalanma ve uzatılma süreçlerinde medya nezdinde Türkiye’nin izlediği kamu diplomasisi stratejisine nasıl bakıldığı, anlaşmanın hayata geçirilmesinde nasıl bir rol oynadığı analiz edilmektedir. Çalışma, farklı ülkelerin medyası ve TRT World’ün anlaşmaya ilişkin ürettiği haberleri karşılaştırmalı bir biçimde eleştirel söylem analizi yöntemi ile ele almakta, Türkiye’nin kamu diplomasisine dair saptamalarda bulunmayı amaçlamaktadır. Çalışmada elde edilen veriler değerlendirildiğinde; anlaşma süreçlerinde farklı ülke medyalarında Türkiye’ye anahtar bir rol atfedildiği tespit edilirken gelecekte bu rolü sürdürüp sürdüremeyeceği belirsizliğini korumaktadır. Ayrıca farklı ülke medyaları anlaşmada Türkiye vurgusunu öne çıkarırken TRT World’ün siyasi iktidarı ve lideri önceleyen yaklaşımı dikkat çekmektedir. Uluslararası medya, anlaşmanın geleceğine temkinli yaklaşırken TRT World’ün siyasi iktidarın diplomatik başarısını övmekten öteye geçemediği görülmektedir.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/127 The Effect of Subliminal Stimuli Used in Promotion Videos on the Level of Liking and Remembering 2023-11-20T01:21:01+03:00 Sefer Darıcı sdarici@cumhuriyet.edu.tr Siham El Ouahabi siham.elouahabi1@etu.uae.ac.ma <p><em>In recent years, there has been a growing interest in investigating the effects of subliminal stimuli on human decisions and behavior. Do subliminal stimuli that people are not consciously aware of have any effect on their liking and recall levels? If so, can these effects be used in the consumer decision-making process? In this study, a 45-second promotional video prepared by the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey was used. Three copies of the promotional video were created for positive, negative and control groups. 17 ms subliminal stimuli, of which the participants were not consciously aware, were placed 9 each in predetermined scenes for the positive group (as like emoji) and the negative group (as dislike emoji). A total of 90 students from the Department of Tourism and Hotel Management, who had not watched the video before, were divided into three groups (negative, positive and control) of 30 students each. After the video presentation, the participants were asked to immediately indicate their preference as "like or dislike" and to write down the video content (objects) they could remember. The findings reveal that the placement of negative and positive subliminal stimuli in the videos did not have a significant effect on participants' 'like or dislike' preferences. However, it was observed that the group given positive stimuli remembered the images with subliminal stimuli more than the other groups. The group given negative stimuli remembered the images with subliminal stimuli more than the control group and more than the other images in the video without subliminal stimuli. The results suggest that subliminal stimuli may be effective on recall but not on liking rate.</em></p> 2024-02-29T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/130 Metaverse Ne Değildir? Sanal Dünya Üzerine Akademik Bir Tartışma 2023-11-30T23:40:14+03:00 Şehriban Kayacan sehribankayacan2017@gmail.com Mikail Batu mikailbatu@erbakan.edu.tr <p><em>Web 2.0 teknolojileriyle dijital ortamda etkileşim olanaklı hâle gelmiştir. Facebook, Instagram gibi sanal ağlar ve bu ağları kapsayan sosyal medya ise birçok farklı alana işlevsel imkânlar sunmuştur. Ancak dijital dünya çok daha fazlası ile gelişmeye ve dönüşmeye devam etmiştir. Özellikle Metaverse kavramı yeni bir dünya olarak farklı alan uzmanları tarafından konuşulmaya başlanmıştır. Metaverse, “avatar” ismi verilen tek bir kimlik ile sanal dünyada gezilebilecek bir ortam sağlamaktadır. Bu sanal dünyanın art alanında temel alt yapı, ara yüzler, merkeziyetsizlik ve deneyim gibi uygulama yapıları bulunmaktadır. Yapısal zenginliği açıklamak ve tanımlamak ise özellikle sosyal bilimler alanında karmaşık hale gelmektedir. İşlevselliği bakımından Metaverse’ü anlam çerçevesinde “Metaverse nedir?” sorusunu daha iyi anlayabilmek için “Metaverse ne değildir?” sorusuna yanıt vermek gerekmektedir. Bu yanıt için ise Metaverse’ün ortaya çıkışından günümüze kadar geçen kısa süre içerisinde Metaverse hakkında bilimsel çalışmalara bakmak ve konu ile ilgili makaleleri incelemek önem taşımaktadır. Bu çalışmada da farklı ülkelerde dijital uygulamalarla önemli toplumsal temelli ekonomik, sosyal, psikolojik vb. etkilere sahip olan Metaverse’ün anlam karmaşasını çözmek amacıyla derinlemesine literatür incelemesi yapılmış ve sosyal bilimler alanı için bir tartışma gerçekleştirilmiştir. Özellikle Türkçe literatürde bu konuda ayrıntılı kaynak bulunmaması nedeniyle bu tartışmanın yeni çalışmalara ışık tutacağı öngörülmektedir.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/134 Godard’ın Çinli Kız Filmine Brecht Estetiği ile Bakmak 2024-01-03T12:25:58+03:00 Mehmet Serdar Büyükpala serdarbuyukpala@hotmail.com <p><em>Tiyatro oyunları, öykü, şiir gibi edebi eserler üreten Bertolt Brecht Epik tiyatro kuramıyla Aristotelesyen olan sanat yaklaşımını yıkmaya çalışır. Geleneksel tiyatro ve sinemaya karşı olan Brecht bilimsel tiyatronun peşindedir. Yapımcılarla senaryo konusunda anlaşamayan Brecht’in kendi ekibiyle senarist olarak yer aldığı ve filimin yapım sürecinde de bulunduğu tek filmi Kuhle Wampe (1932)’dir. Brecht estetik kuramıyla Godard, Angelepoulos gibi sinemacıları etkilemiştir. Godard, sinemada sürekli olarak yeni estetik biçimsel denemelerle kendi sinema dilini oluşturmuş en önemli auteur yönetmenlerden biridir. Klasik anlatı sinemasına karşı çıkan Godard, Aristotelesyen olan özdeşleşme kavramını hiçbir filminde kullanmaz, o çağdaş tiyatronun öncüsü, Bertolt Brecht’in izinden gider. İlk filmleri olan Serseri Aşıklar (1960) ve Hayatını Yaşamak (1962) filmlerinin sonu klasik anlatı yapısına uygun olan filmler gibi olsa da filmin bütünü biçimsel olarak Brecht estetiğinin izlerini taşır. İçerik analizi yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın temel amacı Godard’ın Çinli Kız (1967) filmi üzerinde Brecht estetiğinin etkisini ortaya çıkarmaktır.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi https://www.turkiyemedyaakademisi.com/index.php/tumader/article/view/126 Sosyal Hızlanma Teorisi Bağlamında Zaman Kavramı 2023-11-10T13:48:44+03:00 Metin Düz MetinduzTMA@gmail.com <p><em>Günümüzde teknolojik gelişmeyle birlikte insanların yaşam hızı belirgin biçimde artmıştır. Bu çalışmanın amacı, buhar makinesinin icadı ve takip eden endüstri devrimi ile başlayan sanayi toplumu sürecinde ulaşım, iletişim ve üretimin artması ve dijitalleşme ile birlikte, toplumsal değişimin hızlanması ve kişilerin yaşam hızındaki artmanın, Hartmut Rosa’nın geliştirdiği sosyal hızlanma teorisi bağlamında ele alınmasıdır. Mekanik saat zamanının alanına ağ zamanının nasıl müdahalede bulunduğu ve alanını nasıl genişlettiği ifade edilecektir. Bu çalışmada birbiriyle bağlantılı üç kitap ve yazarlarının fikir ve düşünceleri ışığında hızlanma ve zaman kavramı literatür taraması yöntemi ile incelenecektir. Bu kitaplardan birincisi Hartmut Rosa (2013)’nın “Sosyal Hızlanma Modernizmin Yeni Teorisi” adlı kitabı, ikincisi Hartmut Rosa ve William E.Scheuerman (2009) tarafından derlenen “Yüksek Hızlı Toplum Sosyal Hızlanma, Güç ve Modernlik” adlı kitap ve son olarak Robert Hassan tarafından 2009 yılında kaleme alınan “Hız İmparatorlukları Toplum ve Siyasetin Hızlanması ve Zaman” adlı eserdir. Hızlanma ve zaman konusunu kaleme alan yazarların fikir ve düşüncelerinden örnekler verilerek ilk zaman imparatorluğu olan mekanik saatin yanında, ikinci zaman imparatorluğu olarak gelişen ağ zamanıyla birlikte, çoklu zamanın (ikiz zamanın) egemen olduğu bir zamanda yaşanmaktadır.</em></p> 2024-02-28T00:00:00+03:00 Telif Hakkı (c) 2024 Türkiye Medya Akademisi Dergisi